Tai-Chi Chuan

Tai-Chi Chuan is een oude Chinese bewegingsleer die op een zachte manier het lichaam, de energiestroom en de geest traint en gebruikt kan worden voor de gezondheid; voor een lang leven; voor zelfverdediging; voor het verkrijgen van geestelijke helderheid en spirituele ontwikkeling. Het is een weg voor jezelf om innerlijk evenwicht en een gezond leven te creëren. Tai-Chi bestaat uit rustige oefeningen, op de ademhaling gebaseerd, volgens de natuurfilosofie van Yin/Yang (twee energieën die streven naar een natuurlijk evenwicht).

Hier volgen wat voorbeelden van Yin en Yang:

Yin = de schaduwzijde van de berg

  • Donker 
  • Vochtig 
  • Koud 
  • Vrouw 
  • Nacht 
  • Winter 
  • Inkrimpend 
  • Aarde 
  • Laag 
  • Ontspannen 
  • Rustig 
  • Water 
  • Zacht 
  • Lichaam

Yang = de zonzijde van de berg

  • Licht 
  • Droog 
  • Warm 
  • Man 
  • Dag 
  • Zomer 
  • Expanderend 
  • Hemel 
  • Hoog 
  • Gespannen 
  • Snel 
  • Vuur 
  • Hard 
  • Geest

 

Deze energieën lijken tegengesteld maar eigenlijk zijn ze één geheel (zie yin/yang symbool) en zijn ze afhankelijk van elkaar om het natuurlijke evenwicht te bereiken waardoor er beweging ontstaat, bijvoorbeeld: het dag- en nachtritme, de seizoenen, enzovoort. Door goed naar de natuur te kijken ga je deze begrippen beter begrijpen en beleven. Deze filosofie wordt verwerkt in de beoefening van Tai-Chi.

tai-chi-grijp-de-staart-van-de-vogel

Daarnaast worden er een 8-tal bouwstenen gebruikt om zowel het lichaam als de kwaliteit van de geest te trainen (de geestelijke kwaliteiten staan tussen haakjes):

  1. Timing: op het juiste moment bewegingen maken (je komt beter in je gevoel). 
  2. Hardheid: bv. bij gevechtstechnieken is een bepaalde hardheid nodig. Door hardheid ervaar je beter wat zacht zijn is (meegeven, weerbaarheid).
  3. Uithoudingsvermogen: vermoeidheid verstoort het denken/gevoel (wilskracht en doorzettingsvermogen).
  4. Lenigheid: om bewegingen goed uit te kunnen voeren is lenigheid van belang (flexibiliteit en creativiteit).
  5. Kracht: lichaamskracht, sterke spieren (denkkracht) gevoel van rust en ontspanning door inspanning.
  6. Snelheid: bij zelfverdediging is snelheid en reactievermogen noodzakelijk (alertheid).
  7. Coördinatie: de hersenen coördineren de bewegingen die het lichaam wil maken zo efficiënt mogelijk (inzicht en overzicht).
  8. Evenwicht: een goed evenwicht bevordert de natuurlijke balans in het lichaam. Yin en yang in balans (geestelijk evenwichtig  en beheerst zijn).

Wat geeft Tai-Chi:

Tai Chi les in natuurlijke omgeving van Goriinchem

Het geeft ontspanning en een betere weerstand tegen stress. Daarnaast een betere conditie, lenigheid, goede coördinatie en balans, meer energie, een betere slaap, een sterkere wervelkolom, soepele spieren en gewrichten. Je komt beter in je gevoel doordat je leert te voelen in het moment: in het NU aanwezig zijn. Een evenwichtiger bestaan: er is meer balans tussen inspanning en ontspanning, tussen gevoel en verstand, tussen doen en denken, tussen lichaam en geest.

In China zijn diverse onderzoeken gedaan naar de uitwerking van Tai-Chi op lichaam en geest. Hieruit blijkt dat Tai-Chi niet alleen ontspanning geeft en meer energie, maar dat het tevens kan helpen veel chronische klachten te verminderen zoals: longproblemen, diabetes mellitus, slaapstoornissen, hoge bloeddruk, spierziekten, parkinson, me/cvs, burn-out, depressie of andere stressgerelateerde klachten, menstruatie- en/of overgangsklachten, gewrichtsklachten zoals: reuma, artrose, fibromyalgie, stofwisseling/spijsverteringsklachten, neurologische aandoeningen, enz. Ook is uit onderzoek gebleken dat zo'n 60% van de senioren die Tai-Chi beoefent, beter in balans is waardoor de kans op vallen sterk wordt verkleind. Maar bovenal ervaart men het als heerlijk om te doen!